Thứ Năm, 2 tháng 4, 2009

Entry for April 03, 2009

Bài nghe ngày 3/4/09

Growing tensions in Europe and Asia created a serious conflict for Americans during the nineteen thirties. Most Americans opposed the Fascist or military leaders gaining control in Germany, Italy, Japan, and other countries. But they were not willing to take any firm action to stop this growing movement.

Americans did not want to become involved in another terrible world war. And they called on President Franklin Roosevelt and their representatives in Congress to remain neutral in world affairs.

But aggression by Germany and Japan finally would force Americans to choose between their love of democracy and their desire for peace.

The first challenge to America's policy of neutrality came in October nineteen thirty-five. Troops from Fascist Italy invaded Ethiopia.

Roosevelt did not feel neutral at all. "Italy is dropping bombs on Ethiopia, and that is war," Roosevelt said to his advisers. He sharply criticized the Fascist Italian leader, Benito Mussolini. Roosevelt issued an order banning Americans from sending arms to either Italy or Ethiopia. And he called on Americans not to send to Italy oil and other materials not covered by the ban on arms.

Roosevelt's efforts to stop the export of oil and other products did not succeed. But the efforts by the white house played an important part in leading the international League of Nations to take economic actions against Italy.

Less than two years later, civil war broke out in Spain. Spanish Fascists led by General Francisco Franco tried to overthrow the democratic government in Madrid.

Some Americans went to join the democratic army in Spain to fight Franco. But Roosevelt and the Congress agreed that America should remain officially neutral in the conflict.

In this way, Roosevelt was meeting the wishes of the American people by avoiding war. But personally, he was deeply troubled by the events in Europe. In a letter to his ambassador in France, Roosevelt wrote, "One cannot help feeling that the whole European situation is blacker than at any time in your lifetime or mine."

Another challenge to American neutrality came in Asia. Japan launched a new invasion of China in July, nineteen thirty-seven. Within one month, Japanese forces gained control of Peking [Beijing] and Tientsin.

Ngữ pháp
Khi mệnh đề danh từ làm vị ngữ: đứng sau: to be, to become, to remain.
HW
1, Điều mà nhiều bậc phụ huynh đang lo ngại là liệu con của họ có vượt qua được kỳ thi đại học lần tới hay không. Nhiều người cho rằng có bằng đại học là có tất cả. Điều đó chỉ đúng một phần bởi nhiều bậc cha mẹ cũng rất thành công trong việc cho con em mình vào học ở trường nghề hoặc trường kỹ thuật.
2, Điều mà nhiều người biểu tình đòi các nhà lãnh đạo đang dự hội nghị thượng đỉnh G20 ở London phải trả lời là: liệu họ có thể lãnh đạo đất nước mình nhanh chóng khắc phục được cuộc khủng hoảng tài chính hay không và nhân dân các nước họ còn tiếp tục bị thất nghiệp với số lượng lớn hay không. Không ai nói trước được điều gì, nhưng hôm qua phát biểu tại phiên bế mạc thủ tướng Anh Golden Brown nói:" Chúng ta cố gắng phối hợp hành động để khắc phục cuộc suy thoái kinh tế". Dường như không nhà lãnh đạo nào đưa ra lời cam kết gì.
3, Điều mà Nhật và Hàn Quốc lo ngại là liệu Triều Tiên có thử tên lửa trong những ngày tới hay không. Theo tin tình báo của Mỹ, Triều Tiên đang nạp nhiên liệu và cuộc thử này có thể sẽ diễn ra vào vài ngày tới.
4, Cái chúng tôi đang học cũng là cái mà thầy chúng tôi học cách đây mấy chục năm. Tuy nhiên, công bằng mà nói, điều kiện học tập của chúng tôi bây giờ tốt hơn của thầy trước kia nhiều nhưng kết quả đạt được lại kém hơn.
5, Điều mà các nhà lãnh đạo trong thế giới Ả Rập đang muốn giải quyết càng sớm càng tốt là liệu Palestin có thể tuyên bố thành lập nhà nước độc lập hay không. Có lẽ vì lý do này hội nghị thượng đỉnh thế giới Ả Rập đã nhóm họp trong một ngày kêu gọi các phe phái của Palestin đoàn kết lại vì sự nghiệp chung. Trong khi đó thủ tướng Isaren thề sẽ làm tất cả những gì có thể để có một hiệp định hòa bình với Palestin.
6, Chúng tôi sẽ trở thành những người mà bố mẹ chúng tôi mong đợi. Để đạt được mục đích đó, chúng tôi hứa với chính mình là phải cố gắng nhiều hơn nữa trong thời gian tới để đạt được những kết quả như mong đợi trong học tập.

Không có nhận xét nào:

Đăng nhận xét